Mortis - Czarodzieje 1939

Pełna wersja: Regulamin forum
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.

Regulamin Mortisa

– zasady panujące na forum –

Wszystkich użytkowników prosi się o zapoznanie z regulaminem jeszcze przed rejestracją – zawarte tutaj zasady dotyczą również tworzenia kont i postaci. Jeżeli już się zarejestrowałeś, ale nadal nie przeczytałeś regulaminu, lepiej nadrób to jak najszybciej!


Spis treści

I Postanowienia ogólne

– Wszystko to, co powinieneś wiedzieć przed rejestracją –

II Kreowanie, odgrywanie i rozwijanie postaci

– Zasady tworzenia i rozwijania postaci –

III Rozgrywka fabularna i gra fair play

– Jak grać uczciwie i co właściwie wolno a czego nie na fabule –


I Postanowienia ogólne


1. Od wszystkich osób na forum jest wymagana kultura osobista. Niezależnie od pełnionej funkcji. Wszystkie prywatne kłótnie załatwiamy poprzez PW. Przenoszenie sporów niezwiązanych z forum na chatbox/offtopic nie jest mile widziane. Agresja i obrażanie innych użytkowników będą karane ostrzeżeniami na użytkownika, nie konto. Zebranie dziesięciu ostrzeżeń (przy czym niektóre ostrzeżenia mogą mieć wagę większą niż 1, więc będą się liczyły jako więcej ostów) oznacza bana. W wyjątkowym przypadkach spamerzy i osoby zachowujące się od samego początku rażąco mogą otrzymać banicję z pominięciem etapu aż tylu ostrzeżeń.

2. Administracja, moderatorzy i mistrzowie gry są odpowiedzialni za funkcjonowanie forum, ale nie znaczy to, że wszystkie podejmowane przez nich decyzje są ostateczne i niepodważalne. Jeżeli cokolwiek ci się nie podoba - zasugeruj coś. Forum tworzy grająca na nim społeczność.

3. Avatar to zdjęcie przedstawiające naszą postać. Jeżeli masz problem ze znalezieniem czegoś konkretnego, spróbuj poszukać na naszym forumowym tumblrze. Znajdują się na nim odpowiednio powycinane już zdjęcia. Wizerunek rezerwuje się w karcie postaci. Staje się on oficjalnie i ostatecznie twój dopiero po jej akceptacji. W przypadku, gdy jednego dnia dwie osoby wstawią kartę postaci z tym samym wizerunkiem, pierwszeństwo ma ta, która została wstawiona pierwsza. Jeżeli taka karta postaci wymaga poprawek, użytkownik dostaje 72 godziny na ich naniesienie, w innym przypadku wizerunek zostaje przejęty przez drugą osobę. Nie da się przejąć czyjejś twarzy po śmierci postaci jej posiadającej. Jedyną opcją na zmianę wizerunku jest jej nieodwracalna, fabularna zmiana wyglądu. W przypadku, w którym dany wizerunek zostanie zarezerwowany przez osobę, która przez miesiąc nie skończy żadnej sesji fabularnej i wpadnie do puli postaci nieaktywnych, wizerunek ten będzie możliwy do przejęcia. Rozmiary avatara to 200px szerokości na 320px wysokości. Nie mogą być ani mniejsze ani większe. Przed wstawieniem Karty Postaci do akceptacji należy mieć już wstawiony avatar na konto. Na forum dopuszczamy używanie rotatorów avatarów, przy czym polecamy używanie naszego własnego Mortatora.

4. Posiadanie multikont jest dozwolone. Można posiadać maksymalnie trzy konta. Jedyną opcją na posiadanie większej ilości kont jest wykupienie ich za zbierane na fabule czekoladowe żaby, o których więcej znajdziecie w temacie z forumową tablicą wyzwań.

Ograniczenia dotyczące multikont:

Jeżeli twoje pierwsze konto jest uczniem, kolejne musi być postacią dorosłą. Na użytkownika przypada limit maksymalnie dwóch postaci uczniów – pomiędzy nimi musi być również różnica wieku przynajmniej trzech lat, a także nie mogą chodzić na ten sam poziom kursu (to znaczy, że jeżeli masz ucznia w klasie I-V, następny może być jedynie w klasie VI-VII) ani należeć do tych samych domów w Hogwarcie. W ten sposób ograniczamy możliwość wpadania na swoje własne postacie na lekcjach i grupowych sesjach z MG. Na eventy szkolne, w zależności od ich wielkości, również mogą zostać nałożone limity postaci, którymi można na nie wejść.

Każdy użytkownik nie mający wykupionych multikont może mieć maksymalnie jedną postać obcjokrajowca. Proporcje w przypadku wykupionych kont nie mogą przekraczać jednego obcokrajowca na trzy konta. Co to znaczy? To znaczy, że:

Mając trzy konta możesz mieć jednego obcokrajowca.
Wykupując konta od 4 do 6 możesz mieć kolejnego obcokrajowca.
Mając możliwość tworzenia multikont od 7 do 9, możesz mieć trzy postacie obcokrajowców.
Osoby z wykupionym nieograniczonym dostępem do multikont nie mają żadnych ograniczeń po 10 postaci.

Postacie z talentami wrodzonymi działają tak samo, jak obcokrajowcy. Jedna na trzy kolejne.
Można posiadać maksymalnie 2 postacie czystokrwiste na 3 konta. To znaczy, że:

Mając trzy konta możesz mieć dwóch czystokrwistych.
Wykupując konta od 4 do 6 możesz mieć maksymalnie czterech czystokrwistych.
Mając możliwość tworzenia multikont od 7 do 9, możesz mieć sześć postaci czystokrwistych.
Osoby z wykupionym nieograniczonym dostępem do multikont nie mają żadnych ograniczeń po 10 postaci.


Multikonta należy tworzyć z rozsądkiem! Nie zapisujcie swoich postaci do tych samych domów, czy departamentów, żeby wasze postacie nie musiały wchodzić ze sobą w interakcje. Podobnie wygląda sprawa z robieniem postaci pochodzących z tej samej rodziny - jedynym wyjątkiem, w którym można stworzyć krewniaka swojej poprzedniej postaci jest jej śmierć, co jednak nie może powtarzać się częściej niż raz.
5. Rezygnacja z prowadzenia którejś postaci równa się z jej fabularnym uśmierceniem lub wrzuceniem jej do koszyka postaci NPC. Jeżeli użytkownik sobie tego zażyczy będzie mógł przywrócić postać do aktywnych, a jego karty postaci i rozwoju wrócą na swoje miejsce. Mistrz Gry nie uśmierci postaci NPC będącej kiedyś czyimś kontem, jeżeli użytkownik nie wyrazi na to zgody. By ograniczyć powstawanie masy nieaktywnych kont, które na fabule prawie w ogóle nie zaistniały, do nieaktywnych można oddać maksymalnie dwa konta. Jeżeli masz już dwa konta nieaktywne, wykupiłeś wszystkie sloty na postać, a chcesz zrobić kolejną, jedynym wyjściem jest uśmiercenie jednej z postaci.

W przypadku postaci istotnych dla funkcjonowania forum (Minister Magii, dyrektor Hogwartu, szefowie departamentów, czy różnych organizacji) nieobecność, o której informacja nie dotrze wcześniej do Administracji, może wynosić maksymalnie dwa tygodnie. Po tym czasie postać zostanie wpisana na pulę postaci do przejęcia przez innego gracza. W przypadku użytkownika, który chciałby odzyskać swoją postać, istnieje taka opcja, tylko jeżeli nikt inny wcześniej nie zechciał poprowadzić jego postaci. Mistrz Gry zastrzega sobie także prawo do kierowania ważnymi postaciami w przypadku ich nieobecności, jeżeli fabularna sytuacja wymaga ich interwencji.

6. Istnieje możliwość ominięcia ograniczeń na ilość multikont. Wymaga to jednak aktywności na forum, wykonywania wyzwań i zbierania czekoladowych żab, za które można kupować dodatkowe sloty.

7. Jeżeli jesteś nowym użytkownikiem i napisałeś dopiero jedną kartę postaci, a chcesz stworzyć kolejną - wstrzymaj się. Drugą postać możesz stworzyć dopiero po dwóch tygodniach aktywnej gry. Logowanie się na forum bez pisania postów nie jest uznawane za aktywną grę.

8. Postaciami NPC zarządza mistrz gry. Gracze mogą jednak wrzucać swoje propozycje, co do postaci NPC, które mogłyby pojawić się na forum.

9. Dłuższe nieobecności, kiedy jesteśmy w trakcie sesji z mistrzem gry lub innym użytkownikiem należy zgłosić w temacie z nieobecnościami. Nikt nie lubi czekać tygodniami na odpis fabularny bez żadnego uprzedzenia. Postać traci kolor i staje się nieaktywna po miesiącu nieobecności. W przypadku wpisania czasu "nieokreślonego" postać traci kolor po dwóch miesiącach nieaktywności.

Kolor można utracić nawet, jeżeli loguje się codziennie - konta, które nie napisały żadnego fabularnego posta przez trzy miesiące uznawane są za nieaktywne tak samo, jak konta tych, którzy nie zalogowali się przez miesiąc.

10. Nick jest imieniem i nazwiskiem postaci. (Dopuszczalne są zdrobnienia w imieniu.) Imiona postaci powinny być w formie, w jakiej występują w kraju, z którego pochodzą – to znaczy, że imię Józefina przejdzie jeżeli postać jest Polką, ale jeżeli jest z Wielkiej Brytanii powinna nazywać się Josephine. Prosi się o przemyślaną rejestrację zgodną z tym punktem regulaminu (nicki możecie sobie sami edytować w panelu w razie, gdybyście jednak zmienili zdanie). Konta łamiące ten punkt regulaminu będą usuwane w przeciągu 48 godzin od rejestracji. Ponad to, konta bez kart postaci mające dłużej niż miesiąc również będą kasowane.

11. Za łamanie regulaminu otrzymuje się ostrzeżenia. W przypadku łamania głównych postanowień forum, ostrzeżenie ląduje na głównym koncie użytkownika. Jeżeli użytkownik łamie regulamin dotyczący fabuły, dostaje ostrzeżenie na konto, które go złamało. Po uzbieraniu 10 ostrzeżeń na danym koncie zostaje ono zbanowane. Otrzymanie bana na trzech kontach oznacza ban na adres e-mail i IP.


II Kreowanie, odgrywanie i rozwijanie postaci


1. Jeżeli twoja postać zna wszystkie języki świata, w młodości żyła w całkowitym odosobnieniu, gdzie nauczyła się czarować bez różdżki jako piętnastolatek, jest zaginionym dzieckiem największego antagonisty (o którym nawet on sam nie wie) i kocha zwierzęta do tego stopnia, że jest w stanie porozumiewać się z nimi i kontrolować tonem głosu - ogarnij się! W taki sposób właśnie psuje się innym zabawę. Kreując postać zastanów się, czy nie jest przerysowana!

Dodatkowo – drogi potencjalny graczu – jeżeli twoja postać:

Pochodzi ze znanego rodu ceniącego sobie czystość krwi, ale sama pozostaje neutralna bądź pozytywnie nastawiona do mugoli, mugolaków i czarodziejów półkrwi, co jest tolerowane przez jej rodzinę.
Jest istną seksbombą czasów współczesnych nam, użytkownikom i chociaż w żaden sposób nie wpisuje się w kanon piękna dwudziestolecia międzywojennego, to za taką się uważa i taką każe się postrzegać.
Posiada nienaganną urodę i figurę, chociaż "nie przykłada zbyt dużo wagi do takich rzeczy, jest po prostu bajecznie piękna od urodzenia", a nie jest wilą.
Jest geniuszem w każdej dziedzinie życia, nowe umiejętności nabywa po pierwszej próbie użycia i nie wymaga ich przećwiczenia aby dojść do perfekcji.
Nie ukrywa się ze swoją homoseksualną orientacją w czasach, kiedy było to najzwyczajniej w świecie karalne.
Jest dokładną kalką postaci literackiej bądź filmowej.

...to mamy dla ciebie złą wiadomość - nie dostaniesz akceptacji.

2. Jeżeli masz jakiś pomysł na nową grywalną rasę, umiejętność, genetykę, zawód - nie bój się i napisz. Administrator fabularny z przyjemnością rozpatrzy twój pomysł i jeżeli uzna go za klimatyczny - wprowadzi go w życie.

3. Na forum istnieje zakaz tworzenia postaci kanonicznych. Można posiłkować się imionami, nazwiskami, wyglądami, fragmentami biografii, ale zakładanie kont postaci perfidnie skopiowanych z twórczości J. K. Rowling lub innych autorów jest bezcelowe. Napisane w ten sposób karty postaci nie będą akceptowane. (Czyli w skrócie: branie na avatar Emmy Watson jest okej, ale jeżeli przy okazji nazywasz ją Hermione musisz liczyć się z tym, że nie dostaniesz akcepta).

4. Wszystkie treści dotyczące postaci muszą być napisane przez gracza, który zamierza nią grać. Istnieje całkowity zakaz dosłownego kopiowania nie swoich treści. Dotyczy to zarówno źródeł w internecie, innych for i gier tekstowych, książek, a także tematów spisanych przez Administrację forum. Uzupełnienie przez innego użytkownika waszej karty postaci bądź posta jest również niezgodne z regulaminem! Administratorzy mają prawo edytować wasze posty/karty tylko, jeżeli robią to na waszą prośbę bądź poprawiają drobne błędy interpunkcyjne, ortograficzne, składniowe (bądź zmieniają nazwę posady, jeżeli wpisana przez was jest błędna).


III Rozgrywka fabularna i gra fair play


1. Na forum obowiązuje system, który został dokładnie opisany w dziale objaśnienia mechaniki gry. Obowiązuje on wszystkich użytkowników niezależnie od pełnionej na forum funkcji. Niestosowanie się do zasad obowiązujących na forum może skończyć się karą.

2. Należy rozgraniczać informacje zdobyte przez naszą postać i te, które zdobyliśmy jako użytkownicy. Nie wszystko da się przewidzieć. Tyczy się to w szczególności czytania sobie wzajemnie w myślach. (Chociażby płoszenie się i przyjmowanie pozycji obronnej, kiedy ktoś ma wobec nas złe zamiary, chociaż nie zrobił nic, co mogłoby na to wskazywać.)

3. Rzucanie kostkami w eventach, na lekcjach i w trakcie wykonywania pracy jest obowiązkowe. Wyjątek stanowią sytuacje, w których mistrz gry zarządzi inaczej. Nie trzeba rzucać kością na zaklęcia szkolne i łatwe w sesjach między postaciami, jeżeli postać ma dane zaklęcie wpisane jako nauczone, obie ze stron nie wyrażają sprzeciwu i żaden Mistrz Gry nie nadzoruje danej rozgrywki. Istnieje całkowity zakaz edytowania postów, w których rzucało się kością. Jeżeli zrobiłeś literówkę - trudno, wszyscy to przeżyjemy. Edycja takiego posta traktowana jest jak oszustwo i karana ostrzeżeniem.

Istnieje również całkowity zakaz wykupywania zaklęć i biegłości podczas trwania sesji na fabule, głównie tych z Mistrzem Gry.

4. Wróżbici nie mają prawa przewidywać śmierci lub trwałego okaleczenia cudzej postaci bez zgody grającej nią osoby lub mistrza gry.

5. Posty fabularne muszą składać się przynajmniej z 5 zdań.

6. Istnieje absolutny zakaz kierowania postaciami innych graczy bez ich zgody. Możemy kierować otoczeniem (jeżeli w sesji nie ma mistrza gry), ale nie możemy decydować o tym, co robi czyjaś postać.

7. Czas na forum płynie tak samo jak czas realny. Z tego powodu administracja udostępniła użytkownikom działy takie jak dzienniki, sowia poczta i myślodsiewnie, aby mogli uzupełniać wątki, które z jakiegoś powodu im umknęły, a były warte opisania. W myślodsiewniach nie można jednak rozgrywać trudnych misji, awansów, sytuacji zmieniających pogląd postaci, jeżeli na fabule dziejącej się później miała jeszcze stare poglądy. Nie można się tam uczyć zaklęć, biegłości, umiejętności i rzucać kością.

8. Na forum istnieje pojęcie multilokacji, ale tyczy się ono wyłącznie sesji z mistrzem gry, czyli lekcji, przygód, eventów, szlabanów i pracy. Znaczy to, że oprócz sesji z MG postać może przebywać tylko w jednym wątku jednocześnie. Bez wyjątków. Dodatkowo, jeżeli w sesji z MG dostaniemy zakaz bilokacji ze względu na możliwość śmierci postaci, to należy to uszanować.

9. Jeżeli ktoś nie odpisuje ci od ponad tygodnia i nie napisał usprawiedliwienia, zapowiedział bardzo długą nieobecność lub odszedł z forum - masz prawo wyjść z tematu bez uprzedzenia. Możesz ewentualnie napisać do MG, a zakończy niechcianą sesję swoją fabularną mocą.

Podobnie jest również z Mistrzem Gry - jeżeli masz sesję z MG, w której prowadzący nie określił daty kolejnego odpisu, po tygodniu (bądź dwóch, jeżeli wcześniej o tym uprzedzisz) bez odpisu sesja może zostać zamknięta, a konsekwencje dla postaci - w zależności od powagi sesji - dość nieprzyjemne. Jeżeli Mistrz Gry określił datę kolejnego odpisu dopuszcza się spóźnienie trwające maksymalnie 24 godziny, jeżeli gracz uprzedzi o braku swojego odpisu. (Działa to w dwie strony, MG również musi się do tego stosować). Z góry należy pamiętać, że wymówka typu „bo mi się nie chce” nie musi zostać uznana za wystarczający powód. Wszyscy mamy swoje życia, ale szanujmy nawzajem swój czas i pracę włożoną w przygotowywanie sesji.

10. Nie można pisać sesji między swoimi multikontami. Rozumiemy, że czasem wymagana jest obecność waszych obu postaci w jednym temacie, jednak ich interakcje powinny ograniczyć się do absolutnego minimum i możliwa jest tylko wtedy, kiedy w danej sesji znajdują się postacie innych użytkowników.

11. Mistrz Gry jest wszędzie - lubi wchodzić w sesje fabularne, kiedy najmniej się tego spodziewamy i ma do tego pełne prawo jako narrator. Jeżeli szukasz spokojnego forum do pisania w nieskończoność sesji w kawiarni, to możesz się mocno zdziwić, że nawet tam jakaś postać NPC wciągnie cię w dziwną intrygę, albo spróbuje ukraść portfel. Miejcie się na baczności.

12. Jeżeli sesja fabularna rozgrywana pomiędzy dwoma postaciami wymaga interwencji Mistrza Gry należy powiadomić o tym w odpowiednim temacie, bądź skierować się bezpośrednio do jednego z nich. Taka sesja traktowana jest jako normalna sesja i nie ma możliwości uzyskania bilokacji.

13. Jeżeli Mistrz Gry prowadzący daną sesję ma nieobecność dłuższą niż dwa tygodnie, bądź zniknął, nie odzywa się, nie odpisuje przez dłużej niż ten okres, masz prawo poprosić o zmianę prowadzącego. Nie krępuj się i napisz o tym do administracji, innego MG, czy nawet w temacie z prośbami o sesję!

14. Jeżeli chcesz zmienić lokację zaczętej sesji masz dwie opcje - zwykłe przeniesienie się do wybranego przez siebie tematu z podlikowaniem ostatniego posta w poprzednim i zaznaczeniem daty rozpoczęcia sesji (o ile nie minął od niej miesiąc), bądź skierowanie się z tym do myślodsiewni (jeżeli minął od niej miesiąc).

15. Wszystkie wątki prowadzone przez Mistrza Gry muszą być przez niego rozpoczęte. Wyjątkiem może być jedynie sytuacja, w której MG wyraźnie daje znać, że to użytkownik ma taką sesję zacząć, bądź dołącza się do sesji kilku postaci już w trakcie jej trwania.

16. Wszystkie sesje fabularne mogą się odbywać maksymalnie dwa tygodnie w tył bądź wprzód od obecnej daty. Wszystko, co zdarzyło się wcześniej wylądować musi na myślodsiewni. Ograniczenie czasowe dotyczy również wysyłanej między czarodziejami korespondencji,która musi być datowana nie dalej, niż trzy tygodnie przed obecną datą i nie wykraczać poza dwa dni w przyszłość.

17. Sesje, aby liczyły się do osiągnięć, konkursów, zabaw, odzyskiwania koloru, etc. muszą mieć przynajmniej 5 postów napisanych przez jednego użytkownika. Jedynym odstępstwem od reguły są takie zadania, w których opisie jest wyraźnie napisane coś innego.