Mortis - Czarodzieje 1936

Pełna wersja: FAQ - Najczęściej zadawane pytania (i odpowiedzi)
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.

Spis treści

I Kwestie techniczne
II Kwestie mechaniczne
III Kwestie fabularne

I Kwestie techniczne


  1. Ustawienie avatara nad postem w tematach doprowadza mnie do szału! Czy jestem na to skazany?!
    Nie jesteś, oddychaj. Wystarczy wejść w edycję ustawień, zerknąć do tabelki po prawej, zaznaczyć opcję "Wyświetlaj posty w trybie klasycznym" i zapisać. I już! Wróg numer jeden pokonany!
  2. Jaki jest forumowy rozmiar avatara? Czy mogę mieć mniejszy/większy? Ruchomy? Z napisami?
    Na forum avatary mają rozmiar 200x320 pixeli. Ze względu na ustawienia w kodzie forum, nie mogą mieć innych. Avatar może być gifem, ale nie może mieć dodanych napisów. Uznajemy jedynie avatary w postaci zdjęć.
  3. Nie wiem skąd wziąć pasujący do forum face claim/avatar. Co teraz?
    Zajrzyj na mortisowy tumblr, do działu z pomocą wizerunkową i techniczną lub zgłoś się na pw/gg/discordzie do którejś z osób odpowiedzialnych za sprawdzanie kart postaci - pomożemy ze wszystkim!
  4. Czy czarodzieje w latach 30. XX wieku mieli klatki piersiowe?
    Tak, ale jeśli będziesz świecić swoją na avatarze, zostaniesz odesłany do szukania nowego.
  5. Jak mogę ustawić, żeby avatary same mi się zmieniały?
    Polecamy używanie rotatorów obrazków, takich jak chociażby Universal Sig Rotator.
  6. Czy mogę mieć obrazek w podpisie?
    Tak, ale nie może być on zbyt duży i rozciągać strony. Maksymalna wielkość to 500x200 pixeli.
  7. Czy mogę wstawić w karcie postaci obrazek, który nie jest zdjęciem mojej postaci?
    Tak, ale obrazek musi nawiązywać do postaci i być utrzymany w klimacie forum. Nie może być też zbyt duży. Preferowane jest używanie tylko jednego obrazka w karcie postaci, nie licząc specjalnych przypadków - profil, w którym pojawia się zawartość karty postaci jest już wystarczająco długi bez dodatkowych zdjęć.
  8. Jaka jest wymagana minimalna długość postów?
    Pięć zdań złożonych.
  9. Jaka jest minimalna długość odpowiedzi na pytania zamieszczone w karcie postaci?
    Zależy od opisywanego punktu. Informacje na temat lustra pragnień, bogina oraz odpowiedzi na pytania biograficzne powinny być krótkie i treściwe, pozbawione zbędnych opisów. Wygląd postaci powinien zawierać podstawowe informacje i być dłuższy niż trzy zdania na krzyż.
  10. Ile sesji mogę rozgrywać jednocześnie?
    Standardowo każdemu graczowi przysługuje jedna sesja fabularna i trzy myślodsiewnie. Dodatkowe myślodsiewnie można wykupić za czekoladowe żaby. Poza tym każdy może "za darmo" uczestniczyć w eventach otwartych i zajęciach szkolnych. Rozgrywka z mistrzem gry, indywidualnie, w grupie lub w pracy, może otrzymać osobny slot na rozgrywkę, o ile prowadzący się na to zgodzi - zawsze należy zapytać, jeśli chce się iść na jakiś event lub zacząć inną grę, jeśli gra z mg nie została zakończona!
  11. Gdzie mogę znaleźć..?
    Zanim zapytasz kogoś o temat, którego nie możesz znaleźć, zajrzyj na mapę forum. Są tam zalinkowane wszystkie tematy informacyjne.
  12. Jak skopiować link do konkretnego posta, a nie całego tematu?
    Naciśnij na numer posta (numer ze znakiem # przed), znajdujący się w jego prawym, górnym rogu. Strona powinna się przeładować, a w okienku adresu pojawić ten należący do wybranego posta. Skopiuj i ciesz się zdobyczą!
  13. Skąd mam wiedzieć czy odbywają się jakieś eventy na forum?
    Na stronie głównej, w ogłoszeniu, pod zakładką "Fabularne", pojawiają się informacje o wszystkich trwających obecnie eventach. Warto też polubić nasz fanpage na facebooku i/lub dołączyć do grupy, gdyż pojawiają się tam posty o nowych eventach a także ogłoszeniach od administracji.
  14. Czy kiedyś odbędzie się event/sesja/kurs/spotkanie na temat który mnie interesuje?
    Jeśli masz pomysł na jakieś wydarzenie - daj znać któremuś z mistrzów gry. Jeśli będzie trzymał się kupy, możesz dostać pozwolenie na poprowadzenie czegoś podobnego samodzielnie, włączając się do aktywnego uczestnictwa w forumowym życiu.
  15. Jak często odbywają się zajęcia w Hogwarcie, jak długo trwają i czy muszę na nie uczęszczać?
    Nowe zajęcia zaczynają się co dwa tygodnie i tyle też trwają. Żeby zaliczyć rok należy uczestniczyć w zajęciach, na które się zapisało. Pełen plan lekcji na obecny rok szkolny oraz wspomniany temat z zapisami, znaleźć można na subforum Nauka w Hogwarcie.
  16. Czy mogę założyć temat fabularny lokacji?
    Wszystkie lokacje na forum, poza prywatnymi mieszkaniami znajdującymi się w działach "mieszkania i posiadłości", tworzone są z konta Mistrza Gry. Prośby o nowe lokacje należy wstawiać w temacie z ich tworzeniem.
  17. Czy mogę kontynuować sesję w innym temacie?
    Jeśli zacząłeś sesję w jakimś temacie i chcesz prowadzić ją dalej, w ramach np. tego samego dnia fabularnego, ale w innym miejscu, albo zostałeś odesłany do innego tematu przez mistrza gry (w ramach tej samej sesji), w pierwszym poście po przeniesieniu należy zaznaczyć, że jest to sesja kontynuowana. Najlepszym sposobem na to jest zaznaczenie daty wydarzeń w pierwszym poście, z dopiskiem o kontynuacji sesji z innego tematu. Preferowane jest wstawienie linku do ostatniego posta poprzedniej części gry. W wypadku, kiedy chodzi o sesję bez udziału mg, a od rozpoczęcia pierwszej minął już miesiąc, sugerowane jest odegranie reszty w myślodsiewni.

II Kwestie mechaniczne


  1. Czy mogę rzucać trudne/specjalne zaklęcia, jeśli nie mam ich nauczonych?
    Nie. Specjalne można rzucać tylko i wyłącznie, kiedy ma się je wpisane w profilu. Trudne także, chyba że odbywa się sesję nauki konkretnego czaru z mistrzem gry albo ma się w danej dziedzinie zdobytą specjalizację.
  2. Za co mistrzowie gry przyznają punkty rozwoju po sesjach? Od czego zależy, ile ich dostanę?
    Sposoby przyznawania punktów zależą od rodzaju sesji. Jeśli jest to sesja indywidualna lub sesja w pracy punkty zależą tego, ile twoja postać osiągnie w jej trakcie i jak wysoko oceni jej osiągnięcia mg. Na eventach otwartych dla wszystkich, liczy się zaangażowania postaci w wątki prowadzone przez mg podczas trwania takowych oraz osiąganie wyznaczonych celów z nimi związanych. Na lekcjach przedmiotowych w Hogwarcie ilość punków przyznanych na koniec zależy od ilości kolejek, w których postać się udzielała oraz jej zaangażowania w zajęcia. Za niektóre osiągnięcia, takie jak zamordowanie fabularnie innej osoby, przyznawane są dodatkowe punkty.
  3. Czy mogę wybrać biegłość, której wymagań nie spełniam?
    Tak, ale wykupienie w niej bonusu będzie wymagało spełnienia wymagań bonusu oraz biegłości.
  4. Gdzie pojawia się zaawansowanie z zaklęć?
    Z perspektywy użytkownika - nigdzie. Zostaje ono wpisane w profil, na którym jest niewidoczne, pozwalają one jednak na wybieranie zaklęć specjalnych z danej dziedziny w sklepiku. W innym wypadku nie są nawet dla was widoczne, dlatego tak ważne jest informowanie nas o zdobytych zaawansowaniach.
  5. Gdzie muszę zgłosić zmiany mechaniczne w rozwoju postaci?
    W temacie z nowymi biegłościami, bonusami itd.. W pierwszym poście rozpisane jest, jakie rzeczy należy zgłaszać.
  6. Czy trzeba rzucać kością na używanie posiadanych przez postać bonusów?
    W sesjach z mistrzem gry i eventach - tak. W przypadku, kiedy używa się go przeciwko postaciom innych graczy, bez ich zgody - również.
  7. Czy istnieje jakaś możliwość na zdobycie większej liczby biegłości, niż ta przypadająca z wieku i plus jedna możliwa do kupienia za żaby?
    Nie. Kiedy wykupi się już jedną dodatkową biegłość za żaby, zdobycie kolejnej jest możliwe tylko i wyłącznie, jeśli postać przekroczy kolejny próg wiekowy (koniec szkoły, 30 lub 45 lat) i otrzyma kolejną biegłość przysługującą jej z wieku.
  8. Czy muszę informować mistrzów gry o wylosowaniu krytycznej porażki przy rzucie kością w prywatnej sesji z innym graczem?
    Jeśli nie jesteś mistrzem gry i nie możesz samemu sobie tego rzutu zinterpretować - tak. Mistrz gry nie musi pisać posta w danym temacie, ale powinien udzielić informacji na temat tego, co się stało.
  9. Czy muszę jakoś zaznaczać na co rzucam kością, jeśli nie jest to rzut na zaklęcie?
    Tak. Najlepiej na dole posta, kursywą, żeby mistrzowie gry nie musieli zgadywać na co ten rzut faktycznie był.
  10. Czy muszę mieć różdżkę do używania bonusu, który normalnie jej wymaga, jeśli mam wykupioną magię bezróżdżkową?
    Zależy od sytuacji. Jeśli masz kupioną jedynie podstawową, to tak. Szczególnie w wypadku, kiedy używasz danego bonusu w trakcie walki, nie mogąc się skupić na spokojnie albo przeciwko innej postaci.

III Kwestie fabularne


  1. Czy w latach 30. XX wieku istniały prysznice?
    Tak. Warto pamiętać też, że w wielu mieszkaniach w mugolskich kamienicach prysznice lub wanny stały w kuchni, oddzielone kotarą od części przeznaczonej do przygotowywania jedzenia.
  2. Czy czarodzieje korzystają z prądu?
    Niektórzy. Magiczna szlachta i osoby pochodzące z czarodziejskich rodzin raczej z nich nie korzystają, napędzając wszystkie potrzebne urządzenia przy pomocy magii. Elektryka nie działa też na terenie Hogwartu i innych szkół magicznych. Czarodzieje mugolskiego pochodzenia albo mieszkający na terenie mugolskich dzielnic, używają prądu częściej - czasem z przyzwyczajenia, dla wygody albo żeby nie wzbudzać podejrzeń sąsiadów.
  3. Czy mogę pisać sceny erotyczne na forum?
    Tak, ale należy liczyć się z tym, że inni użytkownicy mogą je przeczytać i kulturalnie wyrazić swoją opinię na ich temat. To samo tyczy się również wszelkich innych scen oraz opisów.
  4. Czy wilkołaki w ludzkiej formie reagują na srebro?
    Tak. Nie robi im ono jakiejś wielkiej krzywdy, ale wywołuje dość nieprzyjemne uczucie. Zbyt długi kontakt ze srebrem może skończyć się poparzeniem skóry, które nie będzie łatwe do wyleczenia i może się paprać. To znaczy mniej więcej tyle, że jedzenie srebrną zastawą będzie działało po prostu na nerwy, ale noszenie srebrnego medalika przez kilka godzin może skończyć się wypalonym wzorem na klatce piersiowej.
  5. Czy da się uśpić/uspokoić wilkołaka przy pomocy znanych obecnie sposobów, takich jak zaklęcia, eliksiry itd.?
    Nie. Nawet jeśli użyje się środków zapobiegawczych przed przemianą, przemiana unieszkodliwi ich działanie.
  6. Gdzie mogę przeczytać o modzie lat 30. i modzie czarodziei?
    W dziale z realiami powstał osobny podrozdział dotyczący mody z podziałem na tą mugolską i czarodziejską. Jeżeli wyobrażenie sobie niektórych części garderoby jest problematyczne, warto zajrzeć na wizualizację mugolskiej i czarodziejskiej mody na naszym tumblrze.
  7. Czy czosnek zabija wampiry?
    Nie. Żeby zabić wampira trzeba pozbawić go głowy lub spalić w całości. Po wystawieniu wampira na światło słoneczne następuje jego spontaniczny samozapłon, co znacząco ułatwia sprawę. Kołki osikowe wbite w serce, jak również "wysuszenie" wampira z całej posiadanej przez niego krwi nie zabije go, a jedynie unieruchomi do czasu, aż kołek nie zostanie usunięty, a krew przywrócona.
  8. Na kogo działa urok wil i ich potomków?
    Potomkinie wil odznaczają się szczególnym urokiem osobistym, który powoduje, że wszyscy, nawet osoby niezainteresowane nimi w sposób erotyczny, odczuwają pewien rodzaj zainteresowania nimi. W przypadku męskich potomków wil urok ów ogranicza się zwykle do wyjątkowej, przyciągającej wzrok urody.
  9. Czy papierosy szkodzą?
    W latach 30. XX wieku uważano powszechnie, że palenie papierosów jest zupełnie zdrowe i wręcz wskazane!
  10. W jakim wieku czarodzieje osiągają pełnoletność?
    W dniu siedemnastych urodzin.
  11. Czy niepełnoletni czarodziej może czarować poza Hogwartem?
    Na czarodziei, którzy nie ukończyli 17. roku życia nałożone jest zaklęcie Namiaru. Oznacza to, że jeśli użyją oni czarów poza Hogwartem, zostanie o tym fakcie poinformowane Ministerstwo Magii. Służbom ministerialnym przybycie na miejsce zdarzenia zajmuje zwykle około kilku minut. Używanie magii przed osiągnięciem pełnoletności jest zabronione i karane prawnie.
  12. Ale spodnie dżinsowe i koszule w kratę były już w latach 30.! Czemu moja postać nie może ich nosić?
    Dżins i koszule flanelowe faktycznie były, ale nosili je farmerzy w USA, pracownicy fabryk, biedni robotnicy i tym podobne persony. Jeśli twoja postać pochodzi z rodziny czarodziejskiej, szlacheckiej albo zamożnej, to nie ma dostępu do podobnych ciuchów i pewnie w życiu nie wpadłaby na to, żeby je nosić.
  13. Czy posiadanie skomplikowanych i potencjalnie szkodliwych eliksirów takich jak amortencja, wywar żywej śmierci czy veritaserum jest nielegalne?
    Samo posiadanie podobnych specyfików nie jest nielegalne, aczkolwiek ich używanie bez ministerialnego zezwolenia już tak. Ich tworzenie jest trudne, potencjalnie niebezpieczne i niewiele osób potrafi uwarzyć podane specyfiki, stąd Ministerstwo wydaje pozwolenia także na ich przygotowywanie. Znalezienie w czyiś zapasach któregoś z wymienionych eliksirów i brak możliwości wylegitymowania się przez posiadacza dowodem na pozwolenie tworzenia lub legalne kupno specyfiku może zakończyć się przed Wizengamotem.
  14. Czy magizoologia to dobry plan na karierę?
    Magizoologia była długo postrzegana jako nauka w dużej mierze zbędna i dopiero od czasu wydaniu książki Skamandra zaczęto bardziej interesować się tą dziedziną, a także szanować osoby nią zajmujące. Nadal nie jest ona jednak szeroko rozwinięta i w niektórych krajach wciąż nie można legalnie wejść w posiadanie magicznych zwierząt.